Persbericht KNDB: favorieten winnen

Persbericht vierde ronde nationale competitie
Zaterdag 1 november 2008

Favorieten winnen

RHEDEN – Damvereniging VBI is na de vierde ronde in de ereklasse van de KNDB clubcompetitie nog steeds koploper. De Huissense topformatie kende thuis weinig problemen met CEMA De Vaste Zet dat met Kalmakov en Nitch twee topspelers miste. De 14-6 uitslag had daardoor nog veel ruimer kunnen uitvallen. De grootmeesters Alexander Baljakin, Johan Krajenbrink en Geert van Aalten zorgden voor een riante voorsprong. Later werd deze nog vergroot door Jasper Lemmen en Guntis Valneris. De laatste is de enig overgebleven speler in de ereklasse met een 100% score. Alleen Willy Maetzdorf kon aan het eind iets terug voor de Limburgers doordat Fred de Koning in gewonnen stand blunderde.

De Schiedamse formatie Van Stigt Thans volgt de koploper op een punt afstand. Tegen Amsterdam 80 werd een wedstrijd in twee helften gespeeld. De topspelers Alexander Schwarzman, Sven Winkel, Ron Heusdens en Anatoli Gantward zetten de regerend landskampioen op een ruime 8-0 voorsprong. In het restant van de partijen knokten de Amsterdammers met succes terug en werden de punten eerlijk verdeeld. Opmerkelijk daarbij was de winst van Bert Bakhuis op Michiel Kloosterziel en de partij die Gerrit Tigchelaar net niet van Peter van der Stap kon winnen. De ingecalculeerde overwinning werd daardoor – enigszins verrassend – tot 14-6 beperkt.

In Hengelo eindigde de Twentse derby tussen Orfam Telecom en Witte van Moort uit Westerhaar na een spannende strijd in een 10-10 gelijkspel. Auke Scholma zette de bezoekers al snel op voorsprong door Yuen Wong met enkele tactisch manoeuvres voor onoplosbare problemen te plaatsen. Bennie Provoost boekte zijn eerste zege voor de Hengeloers door invaller Herman Hilberink te verslaan. Witte van Moort kwam opnieuw voor door een zege van Marino Barkel op Leo Faber maar oud-wereldkampioen Vadim Virny toonde zijn grote klasse door Dik de Voogd na de tijdnood met een winnende combinatie te verrassen. Bas Messemaker mocht voor de thuisclub nog even hopen op een stunt tegen Getmanski maar het gelijkspel was verdiend.

Dammers uit Oost pakte het tweede punt deze competitie met een verdiend gelijkspel tegen Hijken DTC. De formatie uit Doetinchem kwam als eerste op voorsprong. Wouter Ludwig won met een damcombinatie en Wieger Wesselink behaalde voordeel in een laat klassiek afspel waaruit Jan Mente Drent geen ontsnapping meer vond. Pas in het vijfde speeluur kon Hijken de stand gelijk trekken. Martin Dolfing won na geleideljk uitgebouwd voordeel tegen Henk Grotenhuis ten Harkel. Bij de partij tussen Michiel Kroesbergen en de jonge Niek Smeitink gaf de ervaring de doorslag. In drie resterende partijen had Hijken het voordeel maar DUO wist met nauwkeurig spel de 10-10 veilig te stellen.

DVSB kwam voor de derde maal met een onvolledig tiental achter het bord en begon daardoor tegen Bart Smit Volendam met een achterstand. Ondanks een verrassend verlies van DVSB-topper Johan Wiering slaagde DVSB er toch in terug te komen naar een 8-8 tussenstand. De beslissing in de wedstrijd werd alsnog geforceerd door Paul Oudshoorn die Waldo Aliar positioneel overklaste. Door de nederlaag blijft DVSB gevaarlijk dicht bij de degradatiezone. Ook PWG ‘s-Gravenpolder staat daar nog steeds met lege handen. Het degradatieduel tegen Damcombinaie Fryslân ging met 11-9 verloren. Arie van de Weteringh zorgde voor Zeeuwse hoop maar Harm Wiersma trok met zijn eerste competitiezege de stand weer gelijk. In het vervolg kwamen de Friezen op voorsprong maar een klokoverwinning van Andres van den Berge bracht weer evenwicht. De winst van Bruno Fopa op Arjo Kousemaker bracht tenslotte de beslissing.

Uitslagen vierde ronde:
DVSB – Bart Smit Volendam 9-11
Damvereniging VBI – CEMA/De Vaste Zet 14-6
Dammers uit Oost – Hijken DTC 10-10
Amsterdam 80 – Van Stigt Thans 6-14
PWG ’s-Gravenpolder – Damcombinatie Fryslân 9-11
Orfam Telecom Twente – Witte van Moort 10-10

Stand:
1. VBI 8, 2. Van Stigt Thans 7, 3. Bart Smit 6, 4. Hijken DTC 5, 5. Orfam Telecom Twente 5, 6. Witte van Moort 5, 7. CEMA 4, 8. Fryslân 3, 9. DUO 2, 10. DVSB 2, 11. Amsterdam 80 1, 12. PWG 0