Persbericht KNDB: Hijken DTC tempert titelillusies VBI

Persbericht KNDB

Hijken DTC tempert titelillusies VBI
zaterdag 15 november 2008

RHEDEN – Hijken DTC heeft in de vijfde ronde van de KNDB clubcompetitie de titelillusies van VBI een knauw gegeven. De taaie Drentse damformatie hield de Huissense koploper na zes opwindende uren op 10-10. Dankzij Martin Dolfing, die Peter Hoogteijling met een taktische finesse te grazen nam en Michael Palmans, die Fred de Koning zijn vierde nul bezorgde, nam de thuisclub een ruime voorsprong. Cruciaal was de wanhoopsactie waarmee Henk Kalk in tijdnood zijn eigen lot bezegelde. Op dat moment had hij met een zetje het Russische roulette van oud-wereldkampioen Guntis Valneris een fatale afloop kunnen geven. Nu kon de lepe Let zijn vijfde zege op rij laten noteren. Johan Krajenbrink damde dwars door de omsingeling van de voor deze gelegenheid ingehuurde wereldkampioen bij de vrouwen Darya Tkachenko en bracht beide partijen weer op gelijke voet. Het is dat Jan Mente Drenth tegen Jasper Lemmen de remise voor de poorten van de hel wegsleepte anders had VBI nog gewonnen ook.

Van Stigt Thans profiteerde van de halve Huissense mistap en nam door een ‘vanzelfsprekende’ 14-6 victorie op Dammers uit Oost – dankzij betere bordpunten – de leiding over. Vier van de vijf grootmeesters in Schiedamse loondienst deden hun plicht en wonnen hun partij. Alexander Schwarzman, Anatoli Gantwarg en Jeroen van den Akker waren voor hun tegenstander een maatje te groot. Bondstrainer Rob Clerc moest echter de trukendoos helemaal opentrekken om zijn inferieure positie tegen Bert Woolschot nog in winst om te zetten. De overwinning had nog groter kunnen uitvallen maar de Nederlandse kampioenen Ron Heusdens en Anton van Berkel (sneldammen en rapid) konden tegen resp. Niek Smeitink (ruim 300 ratingpunten minder) en Henk Grotenhuis ten Harkel hun voordeel net niet verzilveren. Voor de volgende ronde (29 november) staat de topper VBI-Van Stigt Thans op het programma.

Op twee punten volgt het dit seizoen sterk presterende Orfam Telecom Twente dat DVSB een kopje kleiner maakte (15-5). Jos Stokkel, invaller Egbert van Hattem, Jeroen Goud, Odin Mol, Vadim Virny (wéér hij) en Rik Keurentjes toonden zich produktief voor de Tukkerse trein. Voor de teleurstellende bezoekers liet alleen alleen Cock van Leeuwen zijn giftanden zien. Streekgenoot Witte van Moort drukte PWG ‘s-Gravenpolder vaster op de laatste plaats: 14-6.  Gil Salomé, Dik de Voogd, Jan Peter Patist, Peter Hoopman (9 uit 5) en Boudewijn Derkx gingen met een Zeeuwse scalp naar huis. Johnny de Leeuw boekte tegen Niek Kloppenburg voor de bezoekers een persoonlijk succesje, evenals Henk Gunter die Auke Scholma een punt afhandig maakte..

CEMA/De Vaste Zet achterhaalde de koploper van het eerste uur, Bart Smit Volendam, maar blijft voorlopig – zij het op bordpunten – nog in het rechter rijtje staan. Ove Verdel, Willy Maertzdorf, Macodou N’Diaye en Leopold Sekongo zorgden tegen respectievelijk Ramon Sakidin, Biem Ramdien, Cor Westerveld en Sijmen Hansen voor het Limburgse vuurwerk. Jean Marc – El Animal – Ndjofang en Andre Domchev namen de Volendamse tegentreffers voor hun rekening. Aan het eerste bord maakten Olga Kamychleeva en Tanya Chub het elkaar niet al te moeilijk.

Damcombinatie Fryslân is voorlopig uit de gevarenzône dankzij een 14-6 zege op Amsterdam 80. Na winstpartijen van Gerlof Kolk, Bastiaan Hollander en Sjoerd Huitema bracht Foeke Tiemensma Roph Bhawanibiek de vijfde competitienederlaag toe. Voormalige FMJD-vicevoorzitter en ex-sponsor Pieter Hildering kreeg tegen Douwe Eedelenbos nog voor de bezoekers de handen op elkaar waarna het laatste woord aan oud-wereldkampioen Harm Wiersma was.

Uitslagen vijfde ronde:
Orfam Telecom Twente – DVSB 15-5
Witte van Moort – PWG’s-Gravenpolder 14-6
Damcombinatie Fryslân -Amsterdam 80 14-6
Van Stigt Thans – Dammersuit Oost 14-6
Hijken DTC – Damvereniging VBI 10-10
CEMA/De Vaste Zet – Bart Smit Volendam 12-8

Stand:
1. Van Stigt Thans 9 (68), 2. VBBI 9 (63) 3. Orfam 7, 4. Witte van Moort 7, 5. Hijken 6, 6. Bart Smit 6, 7. CEMA 6, 8. Fryslân 5, 9. DUO 2, 10. DVSB 2, 11. Amsterdam 80 1, 12. PWG 0.