Persbericht KNDB: Landskampioen Van Stigt Thans moet veer laten

door Fred Ivens

EERSTE RONDE KNDB CLUBCOMPETITIE
Landskampioen Van Stigt Thans moet veer laten

RHEDEN – De landelijke clubdamcompetitie is zaterdag met een verrassing van start gegaan. Titelverdediger Van Stigt Thans moest na een gelijkopgaande strijd in eigen huis met een 10-10 gelijkspel tegen concurrent Witte van Moort genoegen nemen. De oude vos Anatoli Gantwarg knoopte namens de landskampioen Boudewijn Derkx op waarna de kloknederlaag – in gewonnen stelling – van Sven Winkel tegen Peter Hoopman voor een terecht evenwicht zorgde. De overige acht partijen eindigden ondanks veelal Schiedams voordeel in remise, waaronder die van vice-wereldkampioen Mark Podolski – de verrassende vervanger van de Russische grootmeester Alexander Getmanski – tegen Jeroen van den Akker en van wereldkampioen Alexander Schwarzman tegen Marino Barkel.

De tweede kampioenkandidaat, VBI, deed er zijn voordeel mee met een zwaarbevochten 11-9 overwinning op het sterkspelende Dammers uit Oost. De krachtige winstpartijen van Gérard Jansen, Guntis Valneris, Pim Meurs en Johan Krajenbrink waren hard nodig om liefst drie verliespartijen te compenseren. De jarige Jasper Lemmen en clubicoon Geert van Aalten waren tegen resp. Jochem Zweerink en teamleider Henk Grotenhuis ten Harkel niet in goede doen en Fred de Koning redde het niet tegen DUO-kopman Wieger Wesselink.

Orfam Telecom Twente ging met een onverwachte maar verdiende 12-8 zege weg bij Hijken DTC. Het voormalige wonderkind Vadim Virny en invaller Yuen Wong haalden vernietigend uit. De Drentse subtopper kreeg door Jan Mente Drent, Maikel Palmans en Jan Ekke de Vries wel enige bordkansen maar alleen Michiel Kroesbergen miste een duidelijk winstplan.

Van de vier (!) promovendi pakte Bart Smit Volendam meteen de kop. Amsterdam 80, de nieuwe benaming voor de leeggelopen topploeg Hiltex, was vele maten te zwak (16-4). Behalve Paul Sier, Cor Westerveld,  Johan Bastiaannet deden ook de nieuwe aanwinsten Andrei Domchev, Tanya Chub en Jean Marc – El Animal – Ndjofang (opponent Peter Blokker gaf op in en remisestand) wat er van hen werd verwacht.

Damcombinatie Fryslân, dat louter uit Friese dammers bestaat, had in Franeker geen schijn tegen DVSB. Na 3,5 uur spelen leek er nog weinig aan de hand maar daarna kwam de Soestse stoomtrein op stoom door Johan Wiering, Pavel Iljin, Waldo Aliar, Evgueni Vatoetin en Cock van Leeuwen. Kopman Harm Wiersma deelde in de malaise en kwam niet door de verdediging van Harry Clasquin heen. en Foeke Tiemensma miste de winst door de enige remisevariant te nemen.

CEMA/De Vaste Zet maakte PWG ‘s-Gravenpolder in het eerste (her)optreden in de ereklasse een illusie armer: 13-7. Na de openingstreffer door de Senegalese grootmeester Macoudou N’Diaye liep de thuisclub in het vierde speeluur verder uit door Andrej Kalmakov en Willy Maertzdorf. Paul Nitsch en Brion Koullen gaven het overwicht nog meer gestalte voordat de Zeeuwen Henk Gunter en Arie van de Weteringh het verlies binnen de perken hielden.

Aanstaande zaterdag wordt al de tweede ronde verspeeld, terwijl de derde ronde is verzet naar 25 oktober. Dit in verband met de deelname van de mondiale damtop aan de World Mind Sport Games – 3 t/m 18 oktober – in Peking.

Uitslagen  eerste ronde:

Damcombinatie Fryslân – DVSB                      5-15