Persbericht KNDB: VBI op titelkoers

door Fred Ivens

RHEDEN – Damvereniging VBI is in de ereklasse van de KNDB clubcompetitie na drie van de elf ronden de enige vereniging die nog geen averij heeft opgelopen. De Huissense titelpretendent stootte verdiend maar enigzins geflatteerd debutant Bart Smit Volendam met 13-7 van de troon. De wereldtoppers Alexander Baljakin en Guntis Valneris zetten de toon, waarna ook Pim Meurs, Geert van Aalten en Gérard Jansen tot winst kwamen. Van Aalten werd geholpen door burgemeester Van Beek van Edam-Volendam die aan zijn bord de eerste zet voor zijn rekening nam. Valneris, Meurs, die een klokwinst in remisestand tegen Paul Sier boekte en Jansen, die een lastig remise-eindspel van Cor Westerveld won, zijn samen met  Peter Hoopman (Witte van Moort) en Macadou N’Diaye (CEMA) nog de enige spelers met de maximale score. Voor de Volendammers waren alleen Paul Oudshoorn en Johan Bastiaannet produktief.

Regerend landskampioen Van Stigt Thans maakte ook zonder wereldkampioen Alexander Schwarzman gehakt van de nog puntloze staartploeg PWG ‘s-Gravenpolder (17-3) en volgt VBI op de voet. Anatoli Gantwarg, Rob Clerc, Jeroen van den Akker, Ron Heusdens, Sven Winkel, Frits Luteyn en Dirk van Schaik jr. konden zich laten feliciteren. Alleen Anton van Berkel, Michiel Kloosterziel en Peter van der Stap moesten – aan respectievelijk Arie van de Weteringh, Arjo Kousemaker en Jan van de Weteringh – een punt afgeven.

Orfam Telecom Twente zette overtuigend Damcombinatie Fryslân opzij (14-6). Na vijf remises brak Odin Mol de ban. Vadim Virny kreeg een herkansing tegen Taeke Kooistra, Leo Faber profiteerde van een fout in het eindspel van Foeke Tiemensma en Jos Stokkel was Bastiaan Hollander positioneel de baas. De Friese kopman, oud-wereldkampioen Harm Wiersma, moest voor de derde keer met remise genoegen nemen, nu tegen de taaie Wytze Sytsma.

DVSB kwam met een onvolledig tiental naar Westerhaar en dat was in feite al een teken van overgave. Na de papieren ’twee’ voor Peter Hoopman bouwden Auke Scholma (combinatief) en Gil Salomé (perfecte aanvalspartij) de voorsprong uit tot 13-7. De enige scoringskans voor de opponent uit Soest kreeg Harry Clasquin. Hij verraste Marino Barkel met een combinatie maar miste daarna het sterkste vervolg.

Hijken DTC boekte de ingecalculeerde overwinning op Amsterdam 80 dat met 15-5 nog goed weg kwam. Michiel Kroesbergen, Hans Jansen, Jan Ekke de Vries en Jan Mente Drent en het supertalent Roel Boomstra brachten het krachtsverschil tot uiting. Voor de toekomstige degradant boekte Rob Geurtsen met een remise tegen Martin Dolfing een persoonlijk succesje.

Dammers uit Oost pakte in Geleen tegen CEMA/De Vaste Zet het eerste punt in een wedstrijd met liefst acht beslissingen. De familie Hoekman reed met gemengde gevoelens terug naar huis. Henk kwam tot winst maar echtgenote Nina kon het bij een 10-8 voorsprong niet bolwerken tegen Brion Koullen. Voor de Limburgers wonnen verder Leopold Sekongo, Ronald Schalley en Macadou N´Diaye hun partij. Voor DUO deden dat Wieger Wesselinik, Wouter Ludwig en Henk Grotenhuis ten Harkel.

Uitslagen derde ronde:
Witte van Moort-DVSB 13-7
Damcombinatie Fryslân-Orfam Telecom Twente 6-14
Van Stigt Thans-PWG ‘s-Gravenpolder 17-3
Hijken DTC-Amsterdam 80 15-5
CEMA/De Vaste Zet-Dammers uit Oost 10-10
Bart Smit Volendam-Damvereniging VBI 7-13

Stand:
1
. VBI 6, 2. Van Stigt Thans 5, 3. Hijken DTC 4, 4. Bart Smit 4, 5. Witte van Moort 4, 6. Orfam 4, 7. CEMA 4, 8. DVSB 2, 9. Fryslân 1, 10. DUO 1, 11. Amsterdam 80 1, 12. PWG 0.