Persbericht KNDB: Van Stigt Thans zonder Schwarzman over knie bij VBI

maandag 01 december 2008

RHEDEN – Damvereniging VBI is na de halve misstap tegen Hijken DTC van twee weken geleden toch weer titelkandidaat nummer één. De over-Betuwse sterrenformatie besliste na een zinderend duel de topper tegen Van Stigt Thans verdiend met 11-9 in haar voordeel en staat even halverwege de KNDB clubcompetitie nu twee punten los van de Schiedamse landskampioen.

Cruciaal was de absentie van wereldkampioen Alexander Schwarzman die deze dagen ook wil proberen op de 64 velden de beste mondiale speler te zijn. Hij kreeg aanvankelijk toestemming om zijn partij vooruit te spelen, waar VBI met succes tegen protesteerde. Het hierop volgende bezwaarschrift van Van Stigt Thans werd door de commissie van beroep verworpen, waardoor de Schiedammers in Huissen hun belangrijkste troef misten. Wel kwam Yigal Koyfman uit Israël overgevlogen, voor een snelle remise met collega-grootmeester Geert van Aalten. Gérard Jansen walste als een bulldozer over Sven Winkel heen en boekte daarmee als eerste een winstpartij. Oud-wereldkampioen Guntis Valneris (landelijk topscorer met 12 uit 6) toonde zich te sterk voor Peter van der Stap. Fred de Koning pakte royaal zijn eerste competitiepunt tegen Frits Luteyn, maar Anton van Berkel bereikte een winnend eindspel tegen Jasper Lemmen waarna de spanning tot het kookpunt steeg.  De lokale hoofdklasser Joost Hendriksen liet zich echter niet in de luren leggen door grootmeester Anatoli Gantwarg, bracht de moeilijk te vinden remisevariant op het bord en stelde daarmee na bijna zes uur spelen de winst veilig.

Bart Smit Volendam kwam tegen Hijken DTC knap terug van een snelle 4-0 achterstand. Hans Jansen en Roel Boomstra brachten de bezoekers in feeststemming, die echter door Jean-Marc Ndjofang en Paul Oudshoorn in grootste stijl danig werd getemperd. Omdat Piet Karregat en Cor Westerveld op de been bleven tegen de veel hoger ingeschatte Jacob Okken en Jan Mente Drente konden de gehandicapte Volendammers – Aleksej Domchev en Tanya Chub ontbraken- toch nog een feestje bouwen (10-10).

Onderin lijkt het kaf van het koren gescheiden. Damcombinatie Fryslân speelde zich door een zwaarbevochten 11-9 overwinning op Dammers uit Oost vrijwel in veiligheid. Henk Grotenhuis ten Harkel gaf met een verpletterende veegpartij tegen Douwe Edelenbos de Achterhoekse formatie de leiding. Harm Wiersma en Willem Leijenaar deden ten koste van Jochem Zweerink – kwam in een combinatief matweb terecht – en Friso Fennema – forceerde zijn eigen nederlaag – de balans in Fries voordeel omslaan. Want Niek Smeitink had pech dat zijn mooie damcombinatie tegen Bruno Fopa niet winnend bleek en nadat Gerlof Kolk tegen Marcel Knipper enkele opgelegde kansen had gemist gaf Hans Zondervan in een partij van zeven uur geen krimp tegen kopman Wieger Wesselink. DUO moet nu met DVSB, Amsterdam 80 en PWG ‘s-Gravenpolder uitmaken welke twee teams rechtstreeks degraderen en welke twee tientallen tot de nacompetitie worden veroordeeld.

DVSB schoot dit keer tekort tegen CEMA/De Vaste Zet (12-8) dat  in het linker rijtje is aangeland. Paul Nitsch won van invaller Joris Ketelaars en Macodou N’Diaye van Pavel Iljin waarna de resterende acht partijen alle in remise eindigden. Het zat de Soestse staartploeg niet mee want op zes borden sloeg het voordeel niet door. Johan Wiering kon zelfs met een schijf meer niet winnen. Limburger Erwin Heunen verdiende een schouderklopje door grootmeester Alexander Boulatov op remise te houden.

Amsterdam 80 hield tegen Witte van Moort de schade beperkt tot 14-6. Edwin Twiest drukte Frank Pasman van het bord en Hans van den Heuvel gaf de partij knullig cadeau aan Dik de Voogd. Auke Scholma laveerde in tijdnood getruct Hugo Schut naar een nederlaag en de Tukkerse topscorer Peter Hoopman kreeg in een potremisestand pardoes de winst in de schoot geworpen door invaller Peter Blokker. Erik Brunsman, Johan Capelle en Rob Geurtsen hielden Boudewijn Derkx, Marino Barkel en de uit Zwitserland overgekomen grootmeester Hans Vermin in bedwang.

De nog puntloze hekkensluiter PWG ‘s-Gravenpolder kwam er dit keer niet aan te pas tegen Orfam Telecom Twente (14-6), dat samen met streekgenoot Witte van Moort keurig in het spoor van VBI blijft. Lambert-Jan Koops, Rik Keurentjes, Odin Mol en Jos Stokkel drukten het Hengelose overwicht uit in klinkklare munt. De Zeeuwse kampioen Arjo Kousemaker maakte aan het eerste bord Bennie Provoost een punt afhandig.

Uitslagen zesde ronde:

DVSB – CEMA/De Vaste Zet                                            8-12

Bart Smit Volendam – Hijken DTC                                   10-10

Damvereniging VBI – Van Stigt Thans                               11-9

Dammers uit Oost – Damcombinatie Fryslân                      9-11

Amsterdam 80 – Witte van Moort                                       6-14

PWG ‘s-Gravenpolder – Orfam Telecom Twente               6-14

Stand:

1. VBI 11, 2. Van Stigt Thans 9 , 3. Orfam 9,. 4. Witte van Moort 9, 5. CEMA 8,  6. Hijken 7, 7. Bart Smit 7, 8. Fryslân 7, 9. DUO 2, 10. DVSB 2, 11. Amsterdam 80 1, 12. PWG 0.